Aalto nimeltä Pokémon GO lähestyy Suomea

En varsinaisesti pidä itseäni pelaajana. Lukuunottamatta muutamia satunnaisia pelejä, joita pelaan noin kerran kuukaudessa tai sosiaalisen median käytön yhteydessä, en käytä enää aikaa enkä rahaa pelielämyksiin. Pokémon GO on kuitenkin sellainen täysosuma, että entisenä animen ja koko franchisen suurkuluttajana innostuin siitä heti ensi silmäyksellä. Yhtälailla kuin pelikokemus itsessään, on koko Pokémon GO:ssa ilmiönä niin valtavasti mielenkiintoisia piirteitä, että niitä on syytä hiukan kerrata, perusasioista alkaen, parin päivityksen kera:

Päivitys to 14.7.: Peli on ohittanut käyttäjämäärissä Twitterin, Yhdysvaltojen suosituin mobiilipeli koskaan, mutta vielä on kiinniotettavaa ajankäytössä muiden pelien rinnalla. (TechCrunch) Ja jo nyt on suomalaisessa mediassa nostettu esille pelin ikävät puolet – ne ryöstöt siellä Jenkkilässä ja kyllähän kerran erään asukkaan entinen kirkkorakennus portaalina aiheutti harmia – mutta herää silti kysymys, miksi Johannes Koskelta on tässä YleX:n haastattelussa perätty taas niin suurella vaivalla niitä huonoja puolia. Onneksi positiivisuus on kuitenkin päähuomiona.

Mikä on Pokémon GO?

Free-to-play-tyyppinen Pokémonien metsästämiseen ja keräämiseen vielä tässä vaiheessa pitkälti keskittyvä, vasta 6. heinäkuuta Australiassa ja Yhdysvalloissa julkaistu mobiilipeli. Tuolla julkaisupäivällä ei ole tässä vaiheessa mitään merkitystä, koska vaikka monien maanosien ja maiden sovelluskauppoihin peliä odotetaan kuumeisesti vieläkin, on internetissä helppoja ratkaisuja kiertää maakohtainen valuva julkaisuaika. Jo havainnot Turun, Helsingin ja vaikkapa Forssan kaduilta osoittavat, että peliä pelataan jo hiki hatussa Suomessa, vaikka virallista lupaa sille ei ole annettu. Paluuta menneeseen ei ole.

Pelin tuottajan Niantic Labsin mukaan julkaisuviivästyksen syynä on pelin uskomattoman suuren suosion vaikutus yhtiön serverikapasiteettiin. Meemitasoiseksi ilmiöksi muuttunut tekninen epäonni ei ole tosin hidastanut pelaamista laisinkaan, ja maailmanlaajuinen julkaisu on vääjämättä horisontissa. Tänään keskiviikkona peli nimittäin saapui ensimmäisenä EU-maana myös Saksaan.

Miten sitä pelataan?

Augmented reality (AR) eli ns. lisätty mahdollistaa pelaamisen pelaajan oikeassa ympäristössä. Pelihahmoa liikutetaan liikkumalla itse kännykkä kädessä ja GPS siirtelee hahmoa arkisessa Google maps -maailmassa juuri niin pitkiä matkoja kuin pelaaja itsekin liikkuu. Pelin tapahtumapisteinä toimivat Nianticin aiemman AR-pelin Ingressin käyttämät portaalisijainnit, jotka on valikoitu usein ilmiselvistä ja joissain tapauksessa vähän yllättävimmistäkin yksityiskohdista kaduilla, puistoissa ja kujilla: paikoista joko kerätään pelissä käytettäviä tavaroita (Poké Stopit) tai joiden herruudesta taistellaan pokemonien kesken kolmen erivärisen joukkueen riveissä (Poké Gymit). Valitettavasti – ja toisaalta todella ymmärrettävästi – näitä portaaleja ei voida lisätä tällä hetkellä järjestelmään (alkuperäiset kriteerit portaaleille kuitenkin löytyvät netistä). Moni syrjäseudulla asuva pelaaja varmasti haluaisi sitä myös tehdä, koska portaalisijainteja on luonnollisesti vaikeampaa löytää maaseudulta ja luonnosta kuin suurten kaupunkien ympäristöstä.

Kun kävelet mailla ja mannuilla, vastaan tulee niitä kuuluisia Pokémoneja, joita keräillään heittelemällä otuksia pokepalloilla kuten peli-franchisen muissakin yhteyksissä. Heittäminen tapahtuu sormenliikkeillä kännykän näytössä, ja halutessaan pelaaja pystyy näkemään kameransa kautta AR-ominaisuudet päällä pitäessään, miten seotus on konkreettisesti “paikan päällä”. Näin pelin AR-luonne ja kokonaisvaltainen immersio ottaa pelaajan haltuunsa ja lumoihinsa: pokémonit “etsitään”, “löydetään” ja “napataan” ihkaoikeassa maailmassa! Joten ei muuta kuin menoksi kadulle metsästämään! Pokémoneja toki myös kasvatetaan, parannetaan tavaroilla ja niin edes päin, ja monet aiempien pelien olennaisimmista ominaisuuksista kuten taisteleminen ja vaihtokauppa eri pelaajien hahmojen välillä puuttuvat vielä upouuden pelin valikoimista. Mutta ainakaan vielä niitä ei tajua edes kaipaavansa. Pelin peruskonsepti on vain niin pirun koukuttava. Ei ole ihme, että nyt on kyse ns. ilmiöstä.

gwetilK

Yhä useammalla kadulla kulkijalla on peli hyppysissään ja portaalipaikat kuhisevat pelaajia, erityisesti silloin kun joku pelaajista on päättänyt käyttää tavaroitaan lisätäkseen lähiympäristönsä löydettävien pokémonien määrää tai jollakin Gymillä käydään erityisen kiivasta taistelua värien välisestä herruudesta. Yhdysvalloissa meininki saa suorastaan aivan hullut mittakaavat. Todisteita tästä on internet pullollaan.

Mitä Pokémon GO:n suosiosta on seurannut?

Puhutaan rahasta ja arvonnoususta: GO:n (käytän lyhennettä tästä eteenpäin) valtaisa suosio näkyy suoraan pörssikursseissa. Nintendo on ollut vuosikausia tappioasemassa monella mittarilla peliteollisuusmaailman suurtekijöille Microsoftille ja Sonylle. Kasuaali pelialan seuraaja on saattanut jopa täysin unohtaa Nintendon olemassaolon 2010-luvulla, niin selkeä on ylivoima ja kaksintaistelu PS ja XBOX-konsolien välillä. Nyt kuitenkin Nintendon osakkeen arvo on noussut taivaisiin, joten ainakin tällä hetkellä markkinat uskovat kyseessä olevan merkittävä gamechanger. Huomion arvoista on muuten se, että Nintendo ei ole itse tuottanut peliä. Sen sijaan sillä on suuret panokset pelissä sekä pelin tuottaja Nianticissa että Pokémon-hahmoja lisensoivassa Pokémon Companyssa, minkä takia GO:n suosio johtaa kuitenkin suoraan Nintendon menestykseen. Business Insider on kirjoittanut hyvän artikkelin yrityksen toiminnan synnystä ja kehityksestä matkalla kohti GO:n julkaisua.

Kuten todettua, peli on free-to-play, joten käytännössä pelaamiselle ei ole mitään rajoituksia. Kuka tahansa Pokémon-huumasta lapsesta tai teininä nauttinut pääsee pelaamaan ilman rahaongelmia, kuten myös kuka tahansa muu, joka innostuu pelin konseptista. Kuka tahansa kuitenkin ymmärtää, että jossain vaiheessa rahaa alkaa myös kulua pelaamisen tuoksinnassa, kun pelaajat haluavat parantaa mahdollisuuksiaan menestyä pelimaailmassa. Rahalla voidaan hankkia esimerkiksi jo mainittuja pokemonin houkuttimia sekä vahvempia poképalloja, joilla saada kiinni suuremmalla todennäköisyydellä vahvoja olioita. Analytiikkafirma Superdatan mukaan peli oli tuottanut neljässä päivässä näillä ostoilla jo 14 miljoona dollaria, Quartzin mukaan päivittäinen tuotto pelkästään iOS-puhelimilla pelkästään USA:ssa on 1,6 miljoonaa dollaria.

Pelaajia onkin jo nyt valtava määrä – esimerkiksi jo yli 5 prosenttia Yhdysvaltojen Android-puhelimien käyttäjistä on ladannut pelin. Mashablen artikkeli kertoo otsikossa jo olennaisen ilmoittamalla pelin olevan “suurempi kuin Tinder”: peliin käytetään jo nyt enemmän aikaa kuin sosiaaliseen mediaan, eikä homma ole vielä edes lähtenyt käyntiin täysillä. Tinderistä ollaan menty jo ohi tilastoissa, seuraava päänahka lienee Twitterin (Forbes pitää laskennasta seurantaa). Kaiken tämän mahdollistaa monen kommentaarin tekemä havainto, että viimein Nintendo on antanut myöden nykyajalle ja hylännyt Gameboy-ajattelunsa: peli tuotiin käyttäjien laitteille sen sijaan, että mukana olisi riippakivenä Nintendon oma konsoli. Ratkaisu on pitkälti erinomainen, Nintendon kannalta sitä ei tehty yhtään liian aikaisin.

Pelisovelluksesta muuten myös puuttuu pelaajien välisten teknisten ominaisuuksien lisäksi chat-ominaisuus; toisaalta kuka tietää, olisiko kyseessä ympyrän sulkeutuminen? Kenties GO:ta tullaankin aina pelaamaan sosiaalisesti ilman internetin välittämää viestimistä – sosiaalista mediaa – kun peli on saanut käyttäjänsä liikenteeseen tapaamaan muita käyttäjiä? Uskoa saa toki ken halua, mutta ei se ainakaan aivan mahdoton skenaario olisi. Käyttäjien omat viestintäsovellukset GO:n ympärillä toiminevat tosin indikaattorina Nianticille siitä, millaiseksi pelin toivotaan lopulta kehittyvän (yksi esimerkki tällaisesta The Vergessä).

 

Peli on vasta muutamia päiviä vanha, se on julkaistu vasta muutamalla markkina-alueella ja se on jo valloittanut maailman. Mitä tapahtuukaan kun se saapuu Euroopan maihin, puhumattakaan Kiinasta ja Japanista? Yhtälö on melkoinen. Pähkinänkuoressa: Tämä on vasta alkua.

Mutta miksi kyseessä on sitten pelien vallankumous? Suosio on toki jo nyt taattua mutta sen laajemmat seuraukset voivat olla myös aika merkittävät. Ennen kaikkea GO:n tapa pakottaa ihmiset kaduille pelaamaan – ja saamaan heidät jäämään sinne pitkäksi ajaksi ja pitkille reissuille – on herättänyt monenlaisia ajatuksia, joista pelaajat itse ovat jo tämän viikon aikana kertoneet suoraan ja kiertelemättä ympäri internettiä. Havainnot on helppo todentaa kenen tahansa.

#1: Ympäristömme avautuu meille aivan uudenlaisella tavalla! Tämä ilmiö tuli tutuksi jo monelle Ingress-pelin pelaajista mutta GO:n myötä tämä on uusi todellisuus suurelle osalle pelikansasta. Kun pelidynamiikka pohjaa yksin ja ainoastaan tunnettuihin maamerkkeihin, saavat ne väistämättä ihmiset tutustumaan niihin aiempaa syvällisemmin.

Ottaisitko tältä mieheltä vastaan pari poképalloa ja potionin Itäisellä pitkälläkadulla?
Ottaisitko tältä mieheltä vastaan pari poképalloa ja potionin Itäisellä pitkälläkadulla? (pakollisena historiakuvassa A.F. Airo)

Ahaa-elämykset luovat pelaajamme väistämättä  aivan uuden ulottuvuuden verrattuna aiempien Pokémon-pelien keskittyihin maailmoihin: löydämme lähiseuduiltamme pokémon-aiheista sisältöä mitä ihmeellisemmistä, oikeista paikoista! Minulle paras ahaa-elämys tästä oli kenraali A. F. Airon muistolaatta kotikadullani, jonka aika ajoin muistan siitä ohi kävellessäni ja jolta juuri eilen pari poképalloa nappasin bussini siinä kohdin pysähdyttyä. Pohdin heti perään, että mahtaakohan Johan Gadolinin laatalla olla samanlainen rooli tässä meidän villissä AR-maailmassamme? Toivottavasti olisi vielä joskus, nimittäin ainakaan ensikierroksellani Vartiovuorenmäellä ei muistaakseni tuo paikka ollut vastaan pelin tapaamispaikaksi – mutta todella moni muu, jo aiemmin järjestetyiltä ja opastetuilta kaupunkikävelyiltä tutuksi tullut paikka oli! GO:sta muodostuu kuin hivuttamalla koukuttavan pelin lisäksi interaktiivinen matkaopas kotikaupunkiin. Laita vain peli päälle ja käyskentele luvan kanssa kaupungin katuja, ja löydät vaikka mitä! Matkailu- ja kulttuuriala voisikin tarttua tuoreeltaan tähän ideaan – kenties kaupunkikävelyt Poké-Stoppien viitoittamana avaisi paikallismaisemat tarinoineen aivan uudenlaisille yleisöille?

#2 Haluamme tutkia uusia seutuja! .. ja tämähän on tietenkin se luontainen jatkumo. Olen vakavissani harkinnut ottavani viikonloppuna lähibussin jonnekin päin Turkua – ihan minne vaan – jotta voisin kävellä sieltä takaisin sellaisia reittejä, joita aiemmin ei ole tullut käyskenneltyä.

Lenkkeily on toki se yleisin ja loogisin tapa tutustua lähiseutuihin ilman sen suurempia motiiveita, mutta juoksijalle tärkeitä tekijöitä matkassa ovat ennen kaikkea matkan pituus, topografia ja alusta. Pokémonien metsästäjälle pääasia ovat sen sijaan yksinomaan tarkoitus löytää mitä tahansa mielenkiintoista matkan varrelta. Mikäli vastaan ei tule hienoja nähtävyyksiä, kelpaa jo pelkkä käyskentely kallioisilla reiteillä tai meren rannalla vaihteluksi vaikkapa sisämaassa asuvalle – vesi- kiviluokan pokémoneja kun löytyy luonnollisesti enemmän vetten ja kallioiden ääreltä kuin vaikkapa aakeelta laakeelta. Kenties voimalaitoksen lähettyvillä saa matkaansa sähköpokémoneja ja syvältä metsältä jotain puistopokémoneja villimpää, herää jatkokysymys toisensa perään. Ja vaikutus on merkittävä kaavoihin mahdollisesti kangistuneelle. Geokätköilyä videopelimuodossa, anyone?

#3 Voimme fyysisesti paremmin! Internetissä leviää jo monenlaista hupivideota, -kuvaa ja kaikenlaista muutakin pohdintaa siitä, miten paljon pokémonit saavat pelaajat liikkumaan, fyysisten rajojensa äärille. Googleta tai etsi Twitteristä “sore legs“, niin ymmärrät, mistä on pohjimmiltaan kysymys. Jos jouduit 1990-luvulla painamaan nappeja pari tuntia kotona sohvalla pokémonia metsästäksesi, edessäsi on nyt kävelyä ulkona kilometri toisensa perään – muuten et voi edes unelmoida nappaavasi ne kaikki. Karrikoiden tai ei, saa GO ulos juuri sellaiset ihmiset, jotka sitä liikuntaa tarvitsevat: nimittäin kaikki mahdolliset pelaajat! Ulkoilua tervehenkisempää liikuntaa ei tästä maailmasta taida löytyä ja varsinkin core-treenien ja bodypumppien ihmemaailmaa tai instagram-poseerauskuvia vieroksuvien on helppo tarttua aktiviteettiin, jossa liikunta tulee ikään kuin kaupan päälle. GO erottuu tässä mielessä konkreettisesti kaikista tähänhetkisistä muista hittipeleistä, ja sinäänsä on sopivaa, että juuri Nintendo, joka toi motion capturen pelimaailmaan Wiillään, on myös tämän läpimurron takana. Mikäli hyvin käy, kyse on ensimmäisestä uuden aallon pelistä, jonka perässä vinopino seuraajia muuttavat parhaimmillaan koko sukupolven peli- ja liikuntatottumuksia pysyvästi. Vapiskoot parkour ja partiovaellukset! Tai ainakin varokaa, ettette talsi pelaajien päälle, kun nämä tuijottelevat ruutuaan.

#4 Voimme myös henkisesti paremmin! Ensimmäinen uutinen GO:n vaikutuksista johon törmäsin itse oli varsin sykähdyttävä twiittien kautta välittyvä kertomus. Suuri joukko ihmisiä löysi itsestään uusia puolia pelaamalla peliä. Yhtäkkiä syrjäänvetäytyvät ja masentuneet ihmiset siis juoksevatkin ulkona pelaamassa ja juttelemassa muiden pelaajien kanssa! Mikä tahansa artikkeli, joka juuri nyt nousee lukulistoilla aiheen johdosta perustaa havaintojaan mielenterveydellisistä näkökulmasta Twitterissä vastaantuleviin tarinoihin: ihmiset kokevat voivansa paremmin pelatessaan peliä, ja se on tärkein ja merkityksellisin havainto kaikista. Liikkuva ihminen voi jo lähtökohtaisesti paremmin kuin kotonaan kyhnöttävä, samoin ihminen joka vastoin mahdollisia suojamekanismejaan löytääkin itsensä puhumasta vastaantulijoilleen, toimimasta sosiaalisesti, olevansa osa yhteiskuntaa tavoilla, jotka masentuneelle ja ahdistuneelle eivät ole niitä mieluisimpia. Jotkut kokevat ulkona liikkumisen mukavaksi vaihteluksi mutta joillekin tuo vaihtelu voi oikeasti muuttaa elämänlaatua kohti parempaa.

#5 Hittituote on hittituote. Summa summarum, tämä kokemus on kaikkien pelaajien kesken jaettu ja näitä pelaajia on paljon. Pokémon GO tulee varmasti herättämään keskustelua entisestään, kun peli julkaistaan viimein virallisesti Suomessa ja sen ottavat käyttöönsä myös he, jotka eivät ole halunneet olla sen käyttöön otossa pioneereja. Väistämättä ilmiö tulee herättämään paljon keskustelua ns. suojeluyhteiskunnan näkökulmasta ja peli tuomittaneen moneen otteeseen turvallisuusriskinä. Esimerkkejä GO:n pelaamisen ikävistä lieveilmiöistä on jo raportoitu, ja nämä uutiset leviävät tietenkin kulovalkean lailla. Sen sijaan, että listaisin kuudenneksi pointiksi vallankumouksesta se aikaansaamat vaarat, keskityn tästä huolimatta tässä yksin sen hyviin puoliin. Toivoisinkin, että näin tehtäisiin myös laajemminkin mediassa, ja otettaisiin mietinnän kohteeksi kaikki ne hyvät vaikutukset, joilla meidätkin lopulta yllätetään.

Ellet halua odottaa pelin virallista julkaisua, suosittelen kirjoittamaan googleen “pokemon go apk” ja etenemään omalla riskilläni. Toinen vaihtoehto on se, että sukellat odotellessasi GO:n maailmaan oikein kunnolla internetin ihmemaailmassa ja uppoudut ennakkohypetykseen. Aloita vaikka Redditistä ja Imgurista. Internet ei petä koskaan, eikä varsinkaan nyt. (Jopa Israelin presidentti hyväksyy.)

Kuvitus:
#1 Wikipedia, CC-O
#2 Memegenerator/Imgur
#3 Wikipedia, CC-O

Voit myös pitää:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *